عجایب

عجایب دره ستارگان

13930103000004_PhotoL
دره ستارگان

«دره ستارگان» فراتر از یک پدیده طبیعی

«دره ستارگان» که در آن تندیس‌های طبیعی‌ چشم هر گردشگر علاقه‌مند به طبیعت را می‌نوازد، در فرهنگ بومیان با اختصاص افسانه‌های متعدد به خود، از ادبیاتی خاص برخوردار و فراتر از یک پدیده طبیعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، در غرب روستای برکه خلف در فاصله پنج کیلومتری از ساحل جنوبی قشم دره ستاره‌ها با تندیس‌ها و بریدگی‌های شگفت‌انگیز بر اثر عوامل طبیعی فرسایش یافته و جلب توجه می‌کند.

اهالی جزیره می‌گویند که روزگاری ستاره‌ای از آسمان به قلب جزیره افتاده و در برخورد با زمین جزیره این شکل‌ها را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورد. این مکان در اصطلاح محلی “استعاره افته” و گاه “ستاره افتیده” نامیده می‌شود و داستان‌های وهم‌آلود و خیال‌انگیز فراوانی از آن بر سر زبان‌هاست

13930103000006_PhotoL
دره ستارگان ,قشم

حتی ماندن در این نقطه از جزیره پس از غروب آفتاب برای عده‌ای سخت نگران‌کننده است. چون می‌پندارند با سکوت شب موجودات فرا زمینی در این دره گردهم می‌آیند. برخی دیگر هم بر این باورند که جایی میان سنگ‌ها و در سکوت وهم انگیز آنها می‌توان یک بار هم که شده به زندگی فردی فکر کرد چه در گذشته و چه در آینده. شاید میان سنگ‌های سخت جایی باشد برای نگاهی به آسمان!

برخی دیگر نیز معتقدند که علت شکل ویژه این دره و به وجود آمدن انواع حجم‌ها و پدیده‌های فرسایش در آن، وزش بادهای تند و گردش هوا در لابه‌لای ستون‌ها و حفره‌های آن است.

گردش هوا در دره و تولید صدا باعث شده برخی از ورود به دره در هنگامه شب خودداری می‌کنند.

وجود همین داستان‌های خیال انگیز و شکل و شمایل صخره‌های این منطقه از جزیره قشم باعث شده که از دره ستاره‌ها یا دره ستارگان به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم نام برده شود و گردشگران جزیره در بازدید خود از جاذبه‌های گردشگری جزیره، بازدید این منطقه را هم در برنامه‌های خود قرار

13930103000004_PhotoL
دره ستارگان ، قشم

تقریباً تمام تندیس‌های موجود در این دره، خاکی و به نوعی یادآور کلوت‌های کویر لوت است. درست مانند کویر که می‌توان ستاره‌ها را در دست جای داد، اینجا نیز به هنگام شب ستاره‌ها نزدیک‌تر به نظر می رسند.

بالای تندیس‌های صخره‌ای و سخت ماسه‌ای می‌توان صدف‌هایی را دید که نشان از وجود آب دریا در این منطقه در گذشته‌های دور است که امروزه عقب‌نشینی کرده است.

در هر حال در دره ستاره‌ها، تندیس‌های بلند قامت پیچاپیچ، مانند ستون کاخ‌های ویرانه و قدیمی سر بر آورده است. این اشکال گوناگون حاصل فعالیت باد و آب است که با فرسایش بی‌وقفه خود چنین سازه‌های زمین‌شناسی را هم چون مجسمه‌هایی هیولایی جلوه می‌دهند.

محمد نصیریان

مشخصات فردی نام: محمد نصیریان تاریخ تولد: ۳ مرداد ۱۳۶۸ جنسیت: مرد – مجرد محل سکونت: ایران – شیراز تحصیلات سطح تحصیلات: دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی رشته تحصیلی: مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات محل تحصیل: دانشگاه آزاد یزد

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا