علمی

راه شیری در ابر خوشه ای با صدهزار کهکشان قرار دارد!

راه شیری در ابر خوشه ای
در این تصویر محل قرار گیری کهکشان راه شیری را در ابر خوشه عظیم لانیکیا مشاهده می کنید. هر ذره سفید نشان دهنده کهکشان های همسایه ماست.

تیمی از ستاره شناسان طبق کشفیات جدید خود مشخص کردند که کهکشان راه شیری ما بخشی از یک ابر خوشه عظیم از کهکشان هایی است که لقب لانیکیا (Laniakea) به آنها داده شده است. این کشف ،مرزهای همسایگی کهکشان ما را طبقه بندی می کند و ارتباط ناشناخته قبلی بین خوشه های کهکشانی مختلف در جهان محلی را بخوبی نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، کهکشان راه شیری ما در حومه ابر خوشه کیهانی قرار دارد که برای اولین بار با استفاده از تکینک های جدید، نقشه برداری شده است.  ابرخوشه لانیکیا که در زبان هاوایی به معنای آسمان بیکران است، ۵۲۰ میلیون سال نوری قطر دارد و جرمی معادل یکصد میلیون میلیارد خورشید دارد، این گستره شامل یک صدهزار کهکشان در همه جهات است. مطالعات جدید نقش جذب کنندگی بزرگ ِ یک نقطه کانونی گرانشی، در فضای میان ستاره ای را نشان می دهد که بر حرکت کهکشان های محلی ما و دیگر خوشه های کیهانی تاثیر می گذارد.

با مرزبندی ابرخوشه لانیکیا حرکت های کهکشانی بطور مستقیم به سمت داخل میباشد. این یعنی در همان جهتی که جریان های آب مسیر نزولی را به سمت دره دنبال می کند. این ناحیه یک نقطه ی جذب کننده ی بزرگ و به نوعی یک دره گرانشی است که در طول ابرخوشه گسترش یافته است. محقق اصلی این پژوهش “برنت تولی” از دانشگاه هاوایی در مانوا گفت: این کشف جدید بر خلاف مرزبندی های کیهانی گذشته است و در واقع این یک تعریف جدید برای حد فاصل خوشه های کهکشانی میباشد. ابرخوشه ها مرزهای تعریف شده ای هستند که جزء بزرگترین ساختارهای شناخته شده ی جهان هستند و در خود گروه های مثل کهکشان های محلی ما که شامل صدها کهکشان و کهکشان های کوتوله است را خود جای داده اند. این شبکه به هم پیوسته از رشته هایی تشکیل شده اند که از طریق این ساختارها به هم پیوسته شده اند.

برای پالایش بهتر نقشه کیهانی محققان از یک روش جدید برای ارزیابی این ساختار بزرگ مقیاس ِکیهانی استفاده کردند، آنها از تاثیر حرکت کهکشان ها در این ساختار نبرد و تقلای گرانشی را مد نظر قرار دادند، این نبرد گرانشی تعادل نیرو را در اطراف حرکت این ساختارهای بزرگ کهکشانی بخوبی نشان می دهد. تیم پژوهشی توانست، با استفاده از تلسکوپ گرین بانک(GBT) بزرگترین تلسکوپ رادیویی که در غرب ویرجینیا واقع شده و دیگر تلسکوپ های رادیویی، سرعت کهکشان های محلی ما را  در نقطه ای از فضا نقشه برداری کنند.

محمد نصیریان

مشخصات فردی نام: محمد نصیریان تاریخ تولد: ۳ مرداد ۱۳۶۸ جنسیت: مرد – مجرد محل سکونت: ایران – شیراز تحصیلات سطح تحصیلات: دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی رشته تحصیلی: مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات محل تحصیل: دانشگاه آزاد یزد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا