علمیهنر

مراحل ساخت الماس مصنوعی

 

diamond
الماس

مقدمه

الماس ، سنگ بسیار گران‌قیمتی است که در طول تاریخ ، رقابتها و جنگهای بسیاری بر سر آن انجام گرفته است. پیدا کردن منبع عظیمی از الماس و بعدها ساختن این سنگ گرانقیمت ، آرزوی دیرینه بشر بوده است که بعدها تحقق یافت. با روشهایی از ساخت الماس آشنا می‌شویم.

مکانیسم ساخت الماس مصنوعی

یک راه استفاده از هسته ای ۲ سانتیمتری از جنس گرافیت است که یک تکه الماس به اندازه نوک خودکار را در بر می‌گیرد. سپس این هسته در یک کره فلزی محکم که کمی از توپ فوتبال کوچکتر است، قرار گرفته ، مانند پرتقال قطعه قطعه می‌شود. این قطعات در کنار هم فشرده شده و مانند الماس‌های طبیعی که در عمق ۱۶۰ کیلومتری زمین شکل می‌گیرند، حرارت داده می‌شوند.

در این هنگام ، اتم‌های کربن در گرافیت مذاب به سمت قطعات الماس حرکت می‌کنند و ساختاری بلورین درست مانند ساختار اتمی الماس تشکیل می‌دهند. پس از گذشت تقریبا ۳ روز یک قطعه الماس مصنوعی ساخته می‌شود.

تولید پیشرفته الماس

اما روش پیشرفته‌ای که امروزه بکار می‌رود، رسوب‌گیری و تبخیر شیمیایی است. شرکت « آپولودیاموند » از شرکت‌های پیشگام در استفاده از این روش است که در بوستون قرار دارد. هیچ کس خارج از این شرکت بطور دقیق از طرز کار آنها مطلع نیست، اما در حالت کلی ، هیدروژن و گاز متان در یک اتاقک که تحت تاثیر امواج مایکروویو فوق‌العاده گرم شده است، بوسیله ذرات باردار بمباران می‌شوند.

در اثر این کار ، محیطی گازی شکل به نام پلاسما شکل می‌گیرد و در این محیط در اثر یک واکنش پیچیده شیمیایی ، اتمهای کربن خالص به شکل باران فرو می‌ریزند. این اتمهای کربن بر روی تکه‌های کوچک الماس‌های مصنوعی می‌ریزند و سپس مانند روش قبلی اتم‌های کربن به شکل ساختار اتمی الماس در می‌آیند یا به عبارت دیگر این ساختار را تقلید می‌کنند و به‌تدریج رشد کرده ، پس از دو سه روز یک|سنگ قیمتی شکل می‌گیرد.

 

برای این مطلب مستند ویدیویی موجود است برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه کنید

محمد نصیریان

مشخصات فردی نام: محمد نصیریان تاریخ تولد: ۳ مرداد ۱۳۶۸ جنسیت: مرد – مجرد محل سکونت: ایران – شیراز تحصیلات سطح تحصیلات: دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی رشته تحصیلی: مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات محل تحصیل: دانشگاه آزاد یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا